پرسونال برندینگ چیست
نوشته شده توسط : اکبر

شاید شما هم افراد زیادی را بشناسید که سواد و تخصص بالایی دارند ولی حتی اسمشان هم به گوش کسی نخورده  یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از استحقاقشان دریافت می‌کنند و یا حتی بیکار هستند و برایتان این سوال پیش آمده که چرا ؟؟

دلیلش این است که در دنیای امروز با وجود رقابت های فراوان در هر حوزه ای خوب بودن به تنهایی دلیل بر موفقیت نیست .ممکن است شما هم از آن دسته از افرادی باشید که می‌گویند: “جنس خوب، مشتری خودشو پیدا می کنه”؛ درحالی‌که این روزها هر مهارت و کسب‌وکاری بدون معرفی، محکوم به شکست است!

برند سازی شخصی یا پرسنال برندینگ به این حقیقت اشاره می‌کند که، افراد و مهارت‌هایشان نیز مانند محصولات و کسب‌وکارها نیاز به معرفی دارند. خوب این جمله دقیقاً یعنی چه؟ اصلاً به چه دردی می‌خورد؟ ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید برند سازی شخصی از نان شب هم واجب‌تر است!

پرسنال برندینگ یا برند سازی شخصی چیست؟

پرسنال برندینگ، درواقع، یک “قدرت نرم” است. یا به تعریفی همان با پنبه سربریدن است. همان‌طور که برند کردن محصولات اهمیت دارد، برندسازی اشخاص هم بسیار مهم است. همه ما می‌دانیم این‌که صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی می‌توانند موجب موفقیت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست. خواه‌ ناخواه برندسازی و قدرت نرم بر همه ابعاد زندگی روزمره‌مان تأثیرگذار است، چون این‌که دیگران راجع به ما و توانمندی ما در محیط کاری و تخصصی چه فکری می‌کنند بسیار حیاتی است.

برند را می‌توان این‌گونه تعریف کرد “مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شما که نوع نگاه اطرافیان درباره شمارا شکل می‌دهد“. در حقیقت برند مجموعه ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مختص شما است که به کسب‌وکار و روابطتان با جامعه معنا می‌دهد. اینجا تنها جایی از زندگی است که حرف مردم اهمیت پیدا می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر جمله مردم چی میگن نسبتاً مهم می‌شود چراکه مردم می‌توانند در پرسنال برندینگ شما نقش بسزایی داشته باشند.

همه ما با افرادی برخورد کرده‌ایم که در حرفه و زمینه کاری‌شان معروف و مشهور هستند و مردم آن‌ها را در زمینهٔ کاری و تخصصی‌شان مرجع می‌دانند. می‌توان گفت این افراد در حرفه خود برند شده‌اند و مردم با شنیدن اسم آن‌ها در ذهن خود ویژگی‌های منحصربه‌فرد این افراد را تداعی می‌کنند. مثلاً ما با شنیدن نام برند اپل سریعاً یاد استیو جابز و با شنیدن مایکروسافت به یاد بیل گیتس می‌افتیم. گاهی این ویژگی‌های منحصربه‌فرد را می‌توان در دانش و گاهی در محصولات، املاک و متعلقات این افراد پیدا کرد . همه این مفاهیم اشاره به مفهوم برندینگ شخصی یا پرسنال برندینگ دارد که این مقاله به هدف آشنایی بیشتر شما با این مفهوم تهیه و تنظیم گردیده است.

 آیا برندینگ شخصی همان شهرت نیست؟

این دو مفهوم با اینکه هم‌پوشانی‌های زیادی باهم دارد ولی کاملاً از هم جدا هستند. مفهوم برندینگ شخصی پدیده‌ای نوظهور است و برای اولین بار در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۷ توسط Tom Peters به کار گرفته و مطرح شد، که بیشتر برندسازی شخصی را شامل کاربرد نام یک فرد برای محصولات مختلف معرفی کرد مثلاً، املاک Donald Trump مشهور و بزرگ.
مفهوم شهرت پدیده‌ای کهن و قدیمی است. ممکن است در طول هزاران سال مصادیق کسب شهرت و معیارهایی که باعث کسب شهرت می‌شود تغییر کرده باشد ولی همیشه افراد مشهور و معروف وجود داشته‌اند. افراد مشهور شامل ادبا، مشاهیر، کشیش‌ها و شخصیت‌های مذهبی، دانشمندان ، فلاسفه و … است. این افراد همیشه از بین قشر و گروهی که در آن بودند متمایز بوده‌اند. در برند سازی شخصی مفهوم معکوس رابطه فوق است . یعنی برندینگ شخصی در پی این است که از افراد معمولی که شغل و موقعیت اجتماعی برتری ندارند و بین انبوهی از افراد مشابه خود گم‌شده‌اند، افراد سرشناس‌تری بسازد.
یک مثال جالب برای فهم بهتر تفاوت بین شهرت و برند شخصی می‌تواند این باشد : یکی فردی که ذاتاً دارای موهای پرپشتی است و دومی فردی که مو ندارد ولی از کلاه‌گیس برای جبران این کمبود خود استفاده می‌کند.
ناپلئون هیل در کتاب ثروتمند بیندیشید و رشد کنید برای اولین بار در راستای برندسازی درزمینهٔ رشد و صنعت رهنمودهای قابل‌توجهی را برای عموم ارائه می‌دهد. او در این کتاب مخاطبان برندینگ شخصی را جامعه گمنامی می‌داند که دوست دارند دارای نام و معروفیت شوند و از برند شخصی به‌عنوان سکویی برای پرتاب به موقعیت‌های بهتر استفاده کنند.

هیچ چیز به جز خودت، نمی تواند برایت موفقیت به ارمغان بیاورد. (ناپلئون هیل)

ماهیت برندینگ شخصی چیست ؟

برندینگ شخصی یک فرآیند است که در طی آن افراد و شخصیت‌ها نیز مانند کالا و محصولات با مارک و برند تجاری برچسب می‌خورند. همان‌طور که در فرایند برندینگ مدیران بازاریابی تلاش می‌کنند تا کالا، محصولات و خدمات خود را با یک مفهوم خاص در ذهن مشتریان گره بزنند، در برندینگ شخصی نیز سعی می‌شود تا با شنیدن نام افراد یک یا چند ویژگی از قابلیت‌های فرد در ذهن افراد تداعی شود. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل حرفه و زمینه کاری، پوشش ظاهری، دانش، معلومات و ویژگی‌های دیگری باشد که منجر به یک احساس منحصربه‌فرد به‌یادماندنی و ایده آل در صاحب برند می‌شود.

برند سازی شخصی با این مفهوم گره‌خورده که ” موفقیت از خود محصول ناشی می‌شود” یعنی ذات و ماهیت یک محصول تعیین‌کننده این است که این محصول موفق خواهد بود یا نه. یعنی ذات و ماهیت فرد این است که زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کند ازنظر مشتری قابل‌اطمینان و اتکاست و می‌توان فرد را مرجعی درزمینهٔ فعالیت او دانست یا نه؟

همان‌طور که در مورد دو کالای یکسان باکیفیت مشابه، مردم به کالایی که مارک تجاری معروف‌تری دارد و برند است بیشتر اطمینان می‌کنند و تمایل به خرید برندها را دارند در مورد برندینگ شخصی نیز دقیقاً همین‌طور است. در مثال قبل در مورد دو روانشناس با معلومات یکسان که توصیه‌های مشابهی دارند به کسی اطمینان می‌کنند که معروف‌تر است و به‌اصطلاح برند تر است .

چرا برند سازی شخصی اهمیت دارد؟

وقتی در حرفه خود برند شده باشید فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید، به‌ مرور در حرفه خود شناخته شوید و تماشا کنید که موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد می‌شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.

امروزه با تغییر فرهنگ، گرایش به مدگرایی، گرایش زیاد مردم به شبکه‌های اجتماعی و صفحه‌های شخصی باعث شده که همه مردم در ضمیر ناخودآگاه خود به دنبال مطرح کردن خود در زمینهٔ ای که در آن فعالیت می‌کنند باشند. وجود شبکه‌های مجازی و اینترنت و ابزارهایی مثل گروه‌های اجتماعی، اینستاگرام، فیس بوک و … باعث شده که مردم خود را به‌گونه‌ای که دوست دارند به بقیه بشناسانند. و به‌نوعی همه مردم درگیر ابعادی از برندینگ شخصی شوند.
کسانی که به دنبال پرسنال برندینگ هستند الزاماً به تولید ثروت و استفاده و بهره بردن مالی از طریق آن فکر نمی‌کنند. بسیاری از افراد فقط و فقط برای دیده شدن در تکاپوی برندینگ شخصی هستند. شاید یک بازیگر سینما بخواهد مردم به ویژگی متمایزتر و متفاوتی نسبت به قبل او را بشناسند، شاید یک سرآشپز معروف بخواهد فقط با یک سبک غذا بین اذهان مردم متمایز شود. شاید کسی که کسب‌وکاری دارد(اعم از موفق یا معمولی ) بخواهد دست به برندینگ شخصی بزند و از ین به بعد مردم کسب‌وکار او را با نام خود صاحب آن بشناسند. طبیعی است همه این افراد باید دست به اقداماتی برای معروف شدن و تغییر و یا ایجاد ذهنیتی در بین مخاطبان و مشتریان خود باشند.

چند نکته مهم در مورد برندینگ شخصی

– همیشه این را به یاد داشته باشید که اصولاً باید بدنی وجود داشته باشد که برای آن به دنبال لباس بگردیم، کسی که تاکنون هیچ فعالیت جدی و سابقه کاری نداشته نمی‌تواند به‌یک‌باره با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی و حضور در همایش‌ها و… دست به برند سازی شخصی بزند. (نمونه‌اش را مطمئناً در اینستاگرام زیاد دیده‌ایم!)
– برندینگ شخصی نسبت به برند سازی خدمات و محصولات بسیار فرایند سخت‌تر و پیچیده‌تری است و این موضوع به این دلیل است که مردم اکثراً به حرف‌هایی که خود ما درباره خودمان می‌زنیم زیاد توجه نمی‌کنند، اصولاً منتظر می‌مانند و می‌بینند که بقیه در مورد شما چه میگویند، چیزی که عموم بگویند قابل‌باورتر و قابل‌اتکاتر است.( همان “مردم چی میگن!”)
– بدانید که در پس پرده برندینگ شخصی بیشتر توسط دیگران انجام می‌شود تا شخص خود شما. پس توجه خود را روی تحت تأثیر قرار دادن افراد بانفوذتر بگذارید. درزمینهٔ کسب‌وکار خود همیشه به دنبال گروهی باشد که حامی شما باشند، شمارا تبلیغ و از کار شما دفاع کنند.

 
 
 




:: برچسب‌ها: پرسونال برندینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: